Hva leter du etter?

Kostråd for en sunnere helse

Sunt kosthold, fysisk aktivitet og ingen røyking kan bidra til å forebygge sykdommer tidlig i livet og gi god helse langt inn i alderdommen. Mange tidlige dødsfall og sykdomstilfeller av hjerte- og karsykdommer, kreft og diabetes kan forebygges med sunn livsstil. Derfor gir helsemyndighetene enkle kostråd som oppsummerer all dagens kunnskap på området.


Publisert: 17 feb, 2017 Oppdatert: 20 feb, 2017

I år 2011 fikk Norge for første gang kostråd med mengdeangivelser av ulike matvarer for den friske, voksne befolkningen. En arbeidsgruppe bestående av norske eksperter på kosthold og helse hadde arbeidet seg gjennom store mengder litteratur på området ernæring, mat og helse. Resultatet ble en tykk og omfattende faglig rapport med informasjon om ulike matvaregruppers påvirkning på helsen. Denne bakgrunnsinformasjonen ble oppsummert i 13 enkle kostråd for et sunnere kosthold. Hensikten med kostrådene er å fremme folkehelsen og forebygge livsstilssykdommer.

13 ENKLE KOSTRÅD

  1.  Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert og som inneholder mye  grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt,  tilsatt sukker og energirike matvarer.
  2.  Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
  3.  Spis minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  4.  Spis minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag.
  5.  Spis fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken.
  6.  Det anbefales at magre meieriprodukter inngår i det daglige kostholdet.
  7.  Det anbefales at man velger magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrenser  inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.
  8.  Det anbefales at man velger matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
  9.  Vann anbefales som drikke.
  10.  Begrens inntaket av tilsatt sukker.
  11.  Begrens inntaket av salt.
  12.  Kosttilskudd kan være nødvendig for å sikre næringsstoffinntaket for noen grupper i  befolkningen.
  13.  Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter


Helsedirektoratet har en egen Facebookside "Små grep - stor forskjell" som kommuniserer kostrådene, og smarte tips og råd for de sunne valgene.

Kilde:
Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag. Kapittel 2 og 18. Nasjonalt råd for ernæring 2011. Last ned rapport.