Fagformidling og samfunn

Ressursbruken i Fagformidling og samfunn omfattet i 2023 et vidt spekter av fagformidlingstjenester og kommunikasjonsstøtte til Animalias kjerneområder. Kommersielle kurs- og opplæringstjenester er fortsatt i vekst. 

Velferdsbesøk i saueproduksjoner er et av kursene som har blitt introdusert i løpet av 2023.

– Animalia har lang tradisjon for å tilby digitale opplæringstjenester til kjøtt- og eggbransjen De siste årene har det vært jobbet målrettet og systematisk med kvalitet i kursinnhold, optimalisering av infrastruktur og arbeidsprosesser. Det lønner seg for alle. Kundetilfredsheten er høy og vi har kostnadseffektive tjenester, sier Tone Sundhagen, fagsjef kurs og opplæring 

Animalia har mange målgrupper langs verdikjeden for egg og kjøtt. Målretting av alle typer fagformidling er viktig både i forhold til husdyrprodusenter og industri- og foredlingsleddet. På samfunnsnivå har aktiviteten i 2023 vært konsentrert rundt på viktige temaer som dyrevelferd, bærekraftig produksjon og kosthold og driftskritiske oppgaver som Animalia forvalter på vegne av bransjen.   

Stor aktivitet

Året 2023 var preget av stor aktivitet på kursutviklingsfronten. Dette resulterte i 7 nye digitale kurstilbud til veterinær, bonde, transportør og varemottaker. I tillegg til større revisjoner av eksisterende kurs inneholder porteføljen nå nye kurstemaer innen dyrevelferdsprogrammer/dyrevelferd (spesialkurs både for veterinærer, saueprodusenter og transportører), hygiene og bedømming av skitne slaktedyr (for slakteriansatte) og klauvskjæring av storfe (for klauvskjærene). Pr desember 2023 inneholder Animalias kursportefølje 33 opplæringsprogram som med flere ulike språkversjoner, og unike moduler tilsvarer 49 kurs. Disse er fordelt på en rekke målgrupper i verdikjeden for kjøtt og egg.  

Utvikling av dyrevelferdsprogram for sau hadde høy prioritet i 2023 og har krevd vesentlig innsats relatert til prosess og koordinerte kommunikasjonsaktiviteter i næringen. En digital annonsekampanje rettet mot storsamfunnet om næringens felles dyrevelferdsprogrammer ble kjørt i landbrukskanaler i desember med planlagt fase 2 i januar 2024. På fjørfeområdet fikk en mediesak om velferd hos foreldredyr i slaktekyllingproduksjonen i Sverige store ringvirkninger i Norge. Animalia bidro med faktainformasjon om norske forhold. Det var også stor kommunikasjonsaktivitet relatert til den pågående NNR-prosessen, innspill til kommende stortingsmelding om dyrevelferd og høy informasjonsberedskap relatert til fugleinfluensa.  

Stabilt høyt

Kjøttets tilstand ble lansert 2. november med et stort arrangement sentralt i Oslo.  På FoU-fronten ble det store EU-prosjektet RoBUTCHER avsluttet i 2023. Animalia har hatt kommunikasjonsansvaret i prosjektet og kan dokumentere en jevn og variert kommunikasjonsaktivitet siden oppstart i 2020. 

Fagformidlingsaktiviteten på Animalias ulike kjerneområder er stabilt høy og blir hvert år oppsummert i statistikken som er en del av denne digitale årsrapporten.   

Se også: