Go'mørning

Ny skolehverdag med e-læring

Etter en periode med hjemmeundervisning og e-kurs kan elever og lærere endelig møtes igjen. Fra venstre: Lærer Hege Svensson og elevene Mia Celine Gjermunds og Andrine Rørset. Fotograf: Tun Byrå

Korona-tiltakene gjorde at elever ved naturbruklinja på Hvam videregående skole mistet praktisk undervisning i fjøset. Lærerne måtte tenke nytt og tok dermed i bruk e-kurs gjennom Animalia.

– Her er et av kursbevisene mine, viser Mia Celine Gjermunds, som går andre året på studiet Landbruk- og gartnernæring på Hvam videregående skole.

«Kurs i fôring og stell av kalv» er bare ett av flere digitale kurs som hun og klassekamerat Andrine Rørset har tatt i koronatiden. De har begge valgt et skoleløp med mye praktisk undervisning, men over natten foregikk plutselig all læring via datamaskinen hjemme.

–Det ble en helt ny hverdag, og mye kjedeligere å måtte sitte hjemme, men da har det vært fint med e-kurs, sier Andrine.

Prøver kursene for første gang

E-kursene som tilbys gjennom Animalia er opprinnelig ment for produsenter og andre fagpersoner, og på Hvam er det første gang de benytter kursene til elever. Lærer Hege Svensson har brukt omtrent halvparten av kursene for VG1. De mest avanserte kursene om fôringslære passet imidlertid best for VG2-elever som har vært gjennom praktisk grunnopplæring.

–Vi har brukt kursene som yrkesfaglig fordypning på VG2. Elevene skulle vært utplassert, men det ble avlyst, og da var e-kursene en fin måte å kunne fordype seg i ulike temaer, forteller lærer Hege Svensson.

Gjennom Animalia fikk skolen tilgang til ti relevante kurs med temaer som dyrevelferd på gris, stell av fjørfe og hygieneopplæring. Elevene har jobbet med kursene individuelt og valgt hvilke temaer de ønsket å fordype seg i. I tillegg til oppgavene som følger med kursene, utarbeidet læreren egne oppgaver til hvert kurs.

Faglig høyt nivå

– Vi stolte på at Animalias kurs var troverdige og gode. Dessuten er fagstoffet av og til mer oppdatert enn lærebøkene. Dere har nok lært mer enn dere ville gjort til vanlig, sier Hege og titter bort på elevene.

Mia Celine og Andrine nikker bekreftende. De synes de har lært mye nytt på en intensiv og annerledes måte, men synes noe av stoffet har vært litt vanskelig.

–Det har vært veldig fine kurs og det er fint lagt opp med oppgavene som følger med, men det var innimellom noen faguttrykk vi ikke forstod, sier Mia Celine.

–Og så har vi samarbeidet om oppgavene med de andre i klassen via Messenger og Snapchat, legger Andrine til.

På Hvam summer det igjen i skolegården. Elever nyter godværet og det å endelig kunne se hverandre igjen. De siste månedene har de mistet mye praktisk undervisning, men til gjengjeld fylt opp sekken med masse digital kompetanse og verdifulle kursbevis på CV’n.